Şavaklar

Dünya üzerinde Şakakların yaşadığı ülkeler; Filistin, Lübnan, İran (Kürt bölgesi ve Azeri bölgesi), Irak (Kürt Bölgesi), Suriye (Kürt Bölgesi), Afganistan ve Türkiye’dir.

*Filistin’deki Şakaklar Şii’dirler ve Araplaşmışlar. (Bkz: Fethi Şikaki)

*Lübnan ve Suriye’nin güneyindeki Şakaklar Dürzü’dürler ve Araplaşmışlar. (Celali isyanları sonrası Canbulad ve Şakak aşiretinin Araplaşması ve Lübnan göçü)

*Süriye’nin Kürt bölgesi Efrin’deki Şakakların bölgeye Eyyübiler döneminde yerleştiği düşünülüyor. 14-15 yüzyıllarda bu bölgede büyük bir Şakak nüfusu varken hem Celali isyanları sebebiyle hem de Azez bölgesi halkıyla yaşanan kanlı kavgalar sonrası buradaki Şakakların bir kısmı Çemişgezek-Pertek bölgesine, bir kısmı güneye Lübnan’a bir kısmı da Kafkaslara göç etmiştir. Bugün halen Şakak’lar Afrin’in Şeran ilçesinde çoğunluktadır. Kurmanci konuşurlar.

*Irak, İran ve Türkiye üçgeninde yaşayan Şavak aşireti Kurmancî konuşur. Öteki Şakaklardan çok önceden ayrılmıştır.

*İran’ın Azeri bölgesinde yaşayan Şakaklar ise Efrin’den Kafkasya’ya göç eden Şakaklar bir süre sonra İran’nın Erdebil bölgesine göç edip Azeri aşiretleri ile iç içe yaşamaya başlamışlardır. Bu Şakakların çoğunluğu Şiileşmiş ve Azerice konuşmaya başlamıştır. Erdebil’in Halhal ilçesinde bir çok köyleri vardır.

*İran’ın Horasan bölgesinde yaşayan Şakaklar da Kafkasya’dan göç eden Şakaklardır. Halen Kurmanci konuşmalarına rağmen Şiileşmişlerdir.

*Horasan’daki Şakaklardan bazılarının Nadir Şah zamanında Afganistan’a kadar gittiği düşünülüyor.

*Anadolu’daki Şavaklar (Şavak, Şafak veya Şekak) Kurmanci’nin batı lehçesini konuşurlar (Maraşkî, Efrinkî). Alevi ve Sünni mezheplerini birlikte içinde bulunduran müthiş bir hoşgörü örneği arzeder . Asıl memleketleri Tunceli nin Çemişgezek ve Pertek ilçeleri olmasına rağmen büyük göçler sonucu başta Elazığ ve Erzincan olmak üzere Konya, İstanbul, Ankara, Adıyaman gibi illere yayılmışlar. Türkiye deki Şavaklıların nüfusunun 100 000 i aştığı tahmin ediliyor. Kırsal kesimde geçim kaynakları küçükbaş hayvancılıktır. Ayrıca göçebe yaşamı günümüze taşıyabilmiş bir topluluktur. Yönetmen Kazım Öz ün 2008 yılında çektiği ‘Dört Mevsim Şavaklılar’ adlı belgeselde de bu göç konu edilmektedir.

Şavaklıların konuştuğu Kurmanci’nin Şıkaki şivesi, kendisine has yumuşak tonlar içerir. Bu şive Malatya, Adıyaman, Sivas ve İç Anadolu daki Kurmanc aşiretlerinin konuştukları şivelere benzerlik gösterir.

Heyderê Şinnî, Şavak Araştırma Komitesi

21 Responses to Şavaklar

  1. Şekakiatak dedi ki:

    Şavak (Şekak) aşiretini güzel tarif etmişsiniz. Emeğinize sağlık. Mardin deki Şıkaki aşiretinin Çemişgezek ve Pertek ilçeleri arsında yer alan aşiretin köylerinden göç ettiklerine dair bir rivayete ben raslayamadım. Mardin il sınırlarına başka bölgelerden göç etmiş olabilirler. Bunların bir kısmının Bismil ilçesinin bir köyünden göç ettikleri rivayet edilmekteyken, diğer bir bölümünün de aşiretin Şırnak ili bölgesinden göç etmiş olmaları muhtemel alabilir. Çünkü Şıkaki aşiretinin bir koluda yüz yıllardır Cizre – Şırnak bölgesinde olduğu yazılı kaynaklarda anlatılır. Mardin il sınırları ile Cizre,Şırnak ve Hasankeyf bölgeleri bir birine çok yakın bölgelerdir. Yazılı kaynaklarda Şavak (Şekak) aşiretinin Çemişgezek ve Pertek kolunun 1518 yılından beri Çemişgezek ve Pertek bölgesinde oldukları yazılı iken , aşiretin Hasankeyf kolu ise yine bu tarihlerden beri Hasankef bölgesinde olduğu yazılıdır. Yine aşiretin diğer bir kolu ise Osmanlı zamanında Kilis sınırları içerinde yer alırken günümüzde ise büyük bir kısmı Suriye sınırları içerisinde yer almaktadır. Aşiretin her üç koluda 500 yıldır , belkimde daha fazla bir süreden beri,bir birinden uzak bölgelerde yaşamlarını sürdüre gelmektedir. Her üç kolda bulundukları bölgelerde 10 (on) larca köyü bulunur. Selam ve dua ile.

  2. Ömer Dgn dedi ki:

    Teşekkürler Ahmed Abi. Çok güzel tamamlamışsınız. Son kısımda sizin de söylediğiniz gibi, Kilis olarak geçen yer muhtemelen Suriye tarafında kalmış Afrin çevresidir. Suriye’ye gezmeye gitmiş bir Şavaklı abimiz anlatıyordu; orada bizim şiveye çok yakın bir dille konuşanlar varmış. Muhtemelen onlardır.

  3. Şekakiatak dedi ki:

    Sağolun Ömer kardeş ben de sana teşşekür ederim. Suriye’yi görüp gezmiş olan kişilerden, Şikaki aşiretinin bir bölümün de Suriye’nin Halep vilayeti sınırları içerisinde, bir çok köyde yaşamlarını sürdüklerini ve Sorani Zeytini denilen meşhur zeytin türünün de Şikaki Aşiretinin bölgesinde yetiştirildiğini duymuştum. Ayrıca, bir yazılı kaynaktan da , Suriyenin Afrin vilayetinin Belediye başkanlığını bir dönem ,Şıkaki aşireti mensubuna ait birinin yaptığı yazılıydı. Şekak-Şıkaki (Şavak) aşireti Türkiye de nüfusu en çok olan aşiretler arasında yer alırken, aynı şekilde komşu devletler olan İran ve Suriye de önmeli bir nufusa sahip olsa gerek.

  4. Mehmet Yilmaz dedi ki:

    Silav si abe. Min site we naha dit. We pir spas dekim.
    Kaninca SAVAK ve SEKAKAN ayni anlama gelmiyorlar. Savak kelimesi 50 li yillarin da özellikle dersim Zazaca konusulan bölümünün bize taktigi bir lakaptir. Bundan önce böyle bir terimin kullanildigina dair bir kanit bulamadim. Savak, kelime olarak sabah erken yollara mali ve mülkleri ile hareket halinde olan lara verilen bir lakaptir. Bundan alindigim yok. Bunun bir asiret olduguna dair kaniti olmadigi icin, asiret olarak söylemek dogru degildir.
    Sekakan lar lakabi eskilerden kullanilirdi. Genelikle Sunni mehzebin den olap, hayvancilikla ugrasan Pertek ve Cemisgezek ilceleri sinierlarinda oturan ( Barav, Celedir, Nisirtu, Titenik, Konak vs.) köylüler kast edilirdi. Hayvancilikla ugrasan Alevi köylüleri böyle derlerdi.
    Savak olarak algilanilan bölgede yasiyan köylülerin birbirlerin de farkli tarihi yapilari oldugu kanitlanilir.
    Kurmes köyü hakinda bazi arastirmalarimiz var ve savak asireti tezi ile hic bir baglanti bulamadik.
    Kast edilen, ortak üretim sekli ise, buna hic bir diyecegim yok. Sevgilerimle. Mehmet Yilmaz-Kurmesli

  5. Şekakiatak dedi ki:

    Mehmet YILMAZ bey, doğru olan gerçeği dile getirmiştir; Kendisine teşekkür ediyorum.

    • muhammed emin budak dedi ki:

      herkezin şavak boyuna olan ilgisinden dolayı çok seviniyorum ve bu ilgi sadece son 10 yıl içerisinde olmaya başladı bunun sebebide şavaklı kardeşlerimizin hayvancılık dışında büyükşehirlerde başka işlerle ugraşmaları vede üniversite okumaları ve memleket özlemi çekmeleridir. tabiki internet ortamının bunda payı büyüktür. sadece şunu rica ediyorum sizden kulaktan duyma anlatımlarla gelecek nesillerimizin yanlış bilgilenmesine yol açmayalım onun bunun bize tarih anlatmasına gerek yok şunu yapa bilirsiniz elazıg fırat üniversite arşiv bölümüne gidip arşivlerden osmanlı dönemine ayit belgelerden nerden gelip nereye gittigini ve neden şekak olarak adlandırıldıgını bula bilirsin eger gidemiyorsanız beni araya bilirsiniz çünki şu anlatılanlarda çok farklı bir topluluktur şavak aşireti ve ben ilk gördügümde çok şaşırmış ve hevesle okumuştum. yavuz sultan selim handan bu güne şekaklar ve konyadan murat nehrine göç ve osmanlının şekaklar hakkında çıkardıgı kanunlar ve bunun yanı sıra kendi kaderine terk edilen şekaklar bunlar sadece başlıklar beni ararsanız güzel bir muhabbetle şefkle anlatırım 0533 414 01 58

  6. enes kaya dedi ki:

    selam abilerim. ben bu konu hakkında cok duşundum ve kendi çapımda bir araştırma yaptım neticede şavaklıların iran ve afganistan arasında olan şikakiler ismindede aşiretin hala orada bulunmasını göz önunde bulundurarak oradan geldiğinin kanısındayım ayrıca dil ve özellikle kültür açısında müttiş bir benzerlik gördüm.afgan bir albay abimizle bu konuda araştırma yaptık kendisi bu konuda cok yardmcı oldu allah ondan razi olsun..

  7. uysal dedi ki:

    şavak aşireti türkmen aşiretidir özbe öz türkmendirler.PKK’lı maocu koministler her konuda olduğu gibi şavaklar hakkında da yanlış bilgi vermektedirler.Yalan ile elde edilecek tek şey HİÇLİKTİR.Yaşasın müslüman kürt kardeşlerim kahrol pkk

    • Anonim dedi ki:

      abi ne yaptın ya biz kendimizi bildin bileli kürçe biliyoruz ona ne demeli bence şavak aşireti kürt tür.

  8. mehmet emin demir dedi ki:

    sevgili şıkaki aşireti mensupları ben mehmet emin urfa ceylanpınarda yaşıyoruz lütfen tanışalım 0542 818 06 96

  9. şavaki dedi ki:

    şavaklılar türkmendir ne kadar aslınızı inkar etseniz de gün gelecek kendi öz kimliğinize döneceksiniz. nasıl kürtler milli kimliğini kazanmışsa şavaklılar da kazanacak peynirin türk çadırın türk halın türk dilin kürt oldu kürt mü oldun şimdi

  10. şavaki dedi ki:

    şavaklılar türkmendir ne kadar aslınızı inkar etseniz de gün gelecek kendi öz kimliğinize döneceksiniz. nasıl kürtler milli kimliğini kazanmışsa şavaklılar da kazanacak

    • Dogania dedi ki:

      hadi canım sen de… ben de şöyle diyorum: peynirin şavak, çadırın irani, halın kürt, dilin kurmanci ne poğa tırkmanlaşmaya çalışıyorsun….

  11. Şekakiatak dedi ki:

    T.C. Başbakanlık Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğünün resmi internet sitesinden , sergiler yayınlar bölümünden , Tam metinler erişilebilen yayınların listesinden, 397 numaralı Haleb Livâsı mufassal tahrîr defteri (943/1536) I.pdf adlı tarihi yazılı eser incelenmeye değerdir. Sizlerde internet sitesini ziyaret edip bu eseri okuyabilirsiniz. Bu eser, aşiretimizin Halep kolunu,Şukaki Ekrad taifesi olarak anlatmıştır. Osmanlı livası mufassal tahrir defterinde tek tek geniş şekilde Halep livasındaki Türkmen, Arap ve Ekrad taifeler ve cemaatler yazılmıştır. Türkmen taiflerinden Avşar, Bayad , Beydil ve diğer büyük boylara bağlı aşiretler tek tek yazılmış, bunların içinde Şukaki aşireti yer almamaktadır. Şukaki cemati ise 1518 yılında Halep livası Ekrad taifeleri ve cemaatleri adı altında adı zikredilen aşiretler içinde yazılmıştır ( anlatılmıştır.) Ekrad Taife ve Cemaatler başlığı adı altında ise şu ifadeler yer almakta; Halep sancağında Türkmen cemaatlerinden sonra en kalabalık topluluk Ekrad cemaatleridir…. diye yazı devam eder.

    998 numaralı muhâsebe-i vilâyet-i Diyâr-i Bekr ve Arab ve Zü’l- Kâdiriyye defteri (937/1530) I: Âmid, Mardin, Sincar, Musul, Arapkir, Ergani, Çirmük, Siverek, Kiğı, Çemişkezek, Harput, Ruha, Ana-Hit ve Deyr-Rahbe Livaları ile Hısn-i Keyf ve Si’ird Kazaları: adlı yayınında ise Çemişgezek Livası içindeki aşiretler arasında bizim aşiretimiz ,Şakaklu cemaati olarak yazılmıştır. Ayrıca yazılan bir çok cemaat adı içersinde Behramlu Ekrad Cemaati diye bir cemaat adı da yazılmıştır.

  12. canan dedi ki:

    Ekrad konar göçer anlamındadır. bunu bazı kaynaklar kürt olarak yorumlasalar da devlet arşivlerinde türkmen ekradı olarak geçilen notlar mevcuttur ve bunu türkmen kürtler olarak tercüme etmek manasızdır. Şavaklılardaki kürt merakını anlayabilmiş değilim. Dokumalarda süsleme sanatlarında ve dahi gelin ve kızların süslenme şekillerinde tamamen Türkmen aşireti özellikleri görünmektedir ve bu yapılan araştırmalarla da belgelenmiştir. Ve şavaklıların özellikle kürt bölgelerine göç ettirilmelerinin nedeninin bu yörelerdeki kürtleri Türkleştirmek olduğu yine Osmanlı kayıtlarında bulunmaktadır. Anlamadığım Kürt ya da Türk olma durumu değil. Anlamadığım nokta dersim olaylarında sağ bırakılan bir kaç aşiretten biri olmamıza rağmen hiç düşünmeyip de niye hala kürt olduğumuzun savunulması. İsmet İnönü”nün kara kaşımıza gözümüze bizi sağ bıraktığına falan inanıyorsanız diyecek sözüm yok. Lakin peynirin şavak diyorsunuz, koyunlarınızı türk topraklarında otlatıyorsunuz, çadırın iran diyorsunuz, ipliğini Türkiye”den alıyorsunuz, maaşınızı sigortanızı içtiğiniz suyu bu devletten alıyorsunuz, eğer kürtlük arayışınız sadece bir kimlik bulmak gayretindense diyecek sözüm yok,yok siyasi arayış içerisindeyseniz, yine tekrar ediyorum, dersim olaylarında öldürülenler sizin sağ bırakıldığınızı siz farketmesiniz de farketmiş durumdalar.

    • Dogania dedi ki:

      Sayfanın kurucularından biri olarak cevap veriyorum:
      # ‘Ekrad konar göçer anlamındadır. bunu bazı kaynaklar kürt olarak yorumlasalar da…’
      demişsiniz… Kelimelere kendinize göre anlam veremezsiniz. Ekrad, konar-göçer manasınaymış… pöfff… Azcık Arapça bilmiş olsaydınız veya Arapça da değil Osmanlı Türkçesine biraz aşina olsaydınız Ekrad’ın ‘Kürd’ kelimesinin cemisi (çoğulu) olduğunu tartşmaya gitmeden bilirdiniz.
      # ‘devlet arşivlerinde türkmen ekradı olarak geçilen notlar mevcuttur ve bunu türkmen kürtler olarak tercüme etmek manasızdır.’ demişsiniz. Yine dil bilgisine devam edeceğim. Arapça veya Osmanlıca’yı geçiyorum, eğer günümüz Türkçe’sini bilseydiniz Türkçe’de önce tamlayan sonra tamlanan gelir -ki tamlanan asıldır, tamlayan onu anlatan bir gereçtir. Bu durumda asıl olan Ekrad’dır (Kürtler yani)… Isracı olmamakla beraber buradaki ‘Türkmen’ lafzını ‘konar-göçer’ olarak tercüme edebilirim. Israr etmiyorum.
      # ‘Şavaklılardaki kürt merakını anlayabilmiş değilim. ‘ demişsiniz.
      Ben de şöyle diyorum: ‘Şavaklardaki Kürtlüğünü inkar etme merakını anlayabilmiş değilim…’
      # ‘Dokumalarda süsleme sanatlarında ve dahi gelin ve kızların süslenme şekillerinde tamamen Türkmen aşireti özellikleri görünmektedir’ demişsiniz….
      Hiç İran’da veya Irak’ta bulundunuz mu… Ben İran’ın her tarafını karış karış gezdim. Şimdi anlatayım en çok kime benzediğimizi: Biz en çok Şavaklara benziyoruz…. Şöyle ki:
      -İran Azerilerinin içine gittim… Şahseven Aşiretinin kadınlarının giyimlerini inceledim, Azeri köylerinde sadece Azerice bilen insanlarla konuştum… Azeri miyiz… Şahsevenlere benzer yanlarımız var, ama biz Azeriden çok Şavakız.
      -İran Bağtiyar (Lor) aşiretlerinden insanlar gördüm. Onların yaşamları hakkında bilgiler aldım. Farsça ve Kürtçe arası bir dil konuşuyorlar. hani demişsiniz ya dokumalar süslemeler falan işte o zaman ben size biz Bağtiyarız derim. Çünkü halıları, elbiseleri Şavaklara en çok onlarınkisi benziyor… Ayrıca en çok bizim gibi göç edenler onlar…
      -Şiraz’dayken Kaşkay Türklerinin çadırı verdi meydanda. Kültürlerine ait öğreleri sergiliyorlardı. Bize benziyorlar mıydı… Bir göçebe aşiret oldukları için ortak tonlarımız bir hayli fazlaydı. Ama Kaşkaylar çok değişikler…Hani sizin akademik dilinize sığmayacak kadar farklılar….
      – Sonra Horasan’a gittim. Ve en güzeli de bu oldu. Horasan üzerinde Alevileri ve dahi Şavaklar’ı Türkleştirmeye çalışanlara en güzel cevap orasıdır. Orada öyle Kurmanj (Kürt) aşiretleri var ki… Göçebedirler, Kürtçe konuşurlar. Ve şunu çok net ifade edebilirim ki, bir Şavaklı bir diyarbakır’lının Kürtçesinde biraz zorlanırken, İran’ın en uzak noktasında, Horasanda konuşulan Kürtçeyi hiç sıkıntı çekmeden anlar… Oradan çok güzel arkadaşlarım oldu. Masallar dinledim onlardan ana dilimde, şarkılarına kulak verdim… oradaki aşiret isimleri de çok tuhaf bir şekilde bizim Elazığ-Malatya-Maraş-Erzincan yöresi aşiret isimleri ile benzeşiyordu. Şadlı, Karaçorlu, Reşvan, Parçikan ve Şivalanlı… Galiba Şavaklıların izine en çok yaklaştığım yerlerden birisiydi İran Horasan’ı…

      – İran hazar kıyılarına gittim. Çay bahçeleri arasında Taliş dili konuşan insanlar vardı. Dilleri Kürtçemizin Zazaki şivesine benziyordu.

      – Ve en nihayeti İran’da Şikakanları gördüm… Şavakça konuşuyorlardı, yani Kurmanci Kürtçesi. Göçebeydiler. Şavakça giyiniyorlardı. Şavakça halılar örmüşlerdi… Bundan gayrı ben Şavaklar’ın izini aramayı orada bıraktım. Çünkü bulduğum şeyi tekrar aramam ahmaklık olurdu.

      # ‘… ve bu yapılan araştırmalarla da belgelenmiştir. ‘ demişsiniz. Şavakların bu akademik konuşmalarına bayılıyorum. Sahi siz halen Nasyonalist partinin milletvekili olan Yusuf Halaçoğlu gibi …. biiiiiii….p lerin şeylerini bilimsel araştırma olarak mı görüyorsunuz…. Hiç bir şey belgelenmedi canan hanım. Resmi tarih denen şey en büyük yalandır. Tamamen birilerinin ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanmıştır. Benim tarihim nenemin anlattığı masallardadır. Ağıtlarımızdadır. Gayrı yalandır.

      #’Ve şavaklıların özellikle kürt bölgelerine göç ettirilmelerinin nedeninin bu yörelerdeki kürtleri Türkleştirmek olduğu yine Osmanlı kayıtlarında bulunmaktadır. ‘ demişsiniz…
      madem öyle. Dediğiniz doğru, bizim dedelerimiz sadece Türkçe konuşan insanlardı ve Dersim bölgesine geldikten sonra Türkçe öğrendiler. O zaman şu iki soruma nasıl cevap verirsiniz:
      – Şavaklar ile tamamen aynı bölgede yaşıyan Çemişgezek ve Pertek’in Türk köyleri neden Kürtçe öğrenemediler. Onların ataları çok mu salaktı. Bugün Çemişgezek’in türklerine gidin sorun tek cümle Kürtçe biliyorlar mı… Nıç…
      – İkinci sorum: Eğer bilginiz varsa Dersim bölgesinde Şavaklar dışında çok az bir kesim Kurmanci konuşur. Dersimin çoğunluğu Zazaki Kürtçesini konuşur. Madem biz Kürtçeyi sonradan öğrendik, bizim atalarımız neden Zazaki’yi değil de Kurmanci’yi öğrendiler. Acaba Diyarbakır’dan dersim dağlarına Kurmanci Kürtçeni öğretmek için öğretmenler mi geldi…

      #’Anlamadığım Kürt ya da Türk olma durumu değil. Anlamadığım nokta dersim olaylarında sağ bırakılan bir kaç aşiretten biri olmamıza rağmen hiç düşünmeyip de niye hala kürt olduğumuzun savunulması. İsmet İnönü”nün kara kaşımıza gözümüze bizi sağ bıraktığına falan inanıyorsanız diyecek sözüm yok.’ demişsiniz…
      Bunu da İnönü’ye sormak lazımdı. Bence inönü çok Zeki (tilki zekiliğinde) bir insandı. ve şavaklar’ın çoğunluğunun sizin gibi tıpış tıpış ona hizmet edeceğinizi bildiği için… bluf bluf bluf… Senin Kürtlüğünü inönü mü belirleyecek….

      #’ Lakin peynirin şavak diyorsunuz, koyunlarınızı türk topraklarında otlatıyorsunuz, çadırın iran diyorsunuz, ipliğini Türkiye”den alıyorsunuz, maaşınızı sigortanızı içtiğiniz suyu bu devletten alıyorsunuz, eğer kürtlük arayışınız sadece bir kimlik bulmak gayretindense diyecek sözüm yok,yok siyasi arayış içerisindeyseniz, yine tekrar ediyorum, dersim olaylarında öldürülenler sizin sağ bırakıldığınızı siz farketmesiniz de farketmiş durumdalar.’ demişsiniz…
      Mesajınızı güzel bitirmişsiniz Canan Hanım…Kısaca şunu demişsiniz:
      …Ya Sev Ya Terket…
      ————-

      Bu arada İran gezi notlarımın daha farklı versiyonunu sitemden okuyabilirsiniz:
      http://www.cinorek.wordpress.com

      Ves-Selam

      • olur öyle dedi ki:

        walla hocam mükemmel bir yazı ve mükemmel tespitler. diğer taraftan dersim katliamının ana fikrinin kürt kıyımı olmadığı, daha çok alevi kıyımı olduğunu düşünüyorum. şavaklılara bu nedenle dokunmamış olabilirler diye düşünüyorum.

    • Anonim dedi ki:

      Ağzına sağlık ablacağım. …

  13. canan dedi ki:

    Bu arada,her şavaklı şekaki lehçesini bilmeyebiliyor. Bilmeyenlerden biri de benim. Eğer bizler için Türkçe yayınlarda da yaparsanız en azından araştırmaları takip etme şansımız olur.

Sen ne düşünüyorsun? (Derdê te çiye bra?)

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s