Şavaklar Hakkında Bir Tartışma

Mesajcanan diyor ki:

(Nisan 26, 2013, 9:32 pm )

Ekrad konar göçer anlamındadır. bunu bazı kaynaklar kürt olarak yorumlasalar da devlet arşivlerinde türkmen ekradı olarak geçilen notlar mevcuttur ve bunu türkmen kürtler olarak tercüme etmek manasızdır. Şavaklılardaki kürt merakını anlayabilmiş değilim. Dokumalarda süsleme sanatlarında ve dahi gelin ve kızların süslenme şekillerinde tamamen Türkmen aşireti özellikleri görünmektedir ve bu yapılan araştırmalarla da belgelenmiştir. Ve şavaklıların özellikle kürt bölgelerine göç ettirilmelerinin nedeninin bu yörelerdeki kürtleri Türkleştirmek olduğu yine Osmanlı kayıtlarında bulunmaktadır. Anlamadığım Kürt ya da Türk olma durumu değil. Anlamadığım nokta dersim olaylarında sağ bırakılan bir kaç aşiretten biri olmamıza rağmen hiç düşünmeyip de niye hala kürt olduğumuzun savunulması. İsmet İnönü”nün kara kaşımıza gözümüze bizi sağ bıraktığına falan inanıyorsanız diyecek sözüm yok. Lakin peynirin şavak diyorsunuz, koyunlarınızı türk topraklarında otlatıyorsunuz, çadırın iran diyorsunuz, ipliğini Türkiye”den alıyorsunuz, maaşınızı sigortanızı içtiğiniz suyu bu devletten alıyorsunuz, eğer kürtlük arayışınız sadece bir kimlik bulmak gayretindense diyecek sözüm yok,yok siyasi arayış içerisindeyseniz, yine tekrar ediyorum, dersim olaylarında öldürülenler sizin sağ bırakıldığınızı siz farketmesiniz de farketmiş durumdalar.

Cevap: Site adminlerimizden bir cevap’cık

SHAVAK_BABYBAG_THOMPSON_157Sayfanın kurucularından biri olarak cevap veriyorum:
# ‘Ekrad konar göçer anlamındadır. bunu bazı kaynaklar kürt olarak yorumlasalar da…’demişsiniz…

Kelimelere kendinize göre anlam veremezsiniz. Ekrad, konar-göçer manasınaymış… pöfff… Azcık Arapça bilmiş olsaydınız, veya Arapça da değil, Osmanlı Türkçesine biraz aşina olsaydınız, Ekrad’ın ‘Kürd’ kelimesinin cemisi (çoğulu) olduğunu tartşmaya gitmeden bilirdiniz.
# ‘devlet arşivlerinde türkmen ekradı olarak geçilen notlar mevcuttur ve bunu türkmen kürtler olarak tercüme etmek manasızdır.’ demişsiniz.

Yine dil bilgisine devam edeceğim. Arapça veya Osmanlıca’yı geçiyorum, eğer günümüz Türkçe’sini bilseydiniz, Türkçe’de önce tamlayan sonra tamlanan gelir -ki tamlanan asıldır, tamlayan onu anlatan bir gereçtir- bilirdiniz. Bu durumda asıl olan Ekrad’dır (Kürtler yani)… Isracı olmamakla beraber buradaki ‘Türkmen’ lafzını ‘konar-göçer’ olarak tercüme edebilirim. Israr etmiyorum ama.
# ‘Şavaklılardaki kürt merakını anlayabilmiş değilim. ‘ demişsiniz.
Ben de şöyle diyorum: ‘Şavaklardaki Kürtlüğünü inkar etme merakını anlayabilmiş değilim…’
# ‘Dokumalarda süsleme sanatlarında ve dahi gelin ve kızların süslenme şekillerinde tamamen Türkmen aşireti özellikleri görünmektedir’ demişsiniz….
Hiç İran’da veya Irak’ta bulundunuz mu… Ben İran’ın her tarafını karış karış gezdim. Şimdi anlatayım en çok kime benzediğimizi: Biz en çok Şavaklara benziyoruz…. Şöyle ki:
-İran Azerilerinin içine gittim… Şahseven Aşiretinin kadınlarının giyimlerini inceledim, Azeri köylerinde sadece Azerice bilen insanlarla konuştum… Azeri miyiz… Şahsevenlere benzer yanlarımız var, ama biz Azeriden çok Şavakız.
-İran Bağtiyar (Lor) aşiretlerinden insanlar gördüm. Onların yaşamları hakkında bilgiler aldım. Farsça ve Kürtçe arası bir dil konuşuyorlar. hani demişsiniz ya dokumalar süslemeler falan işte o zaman ben size biz Bağtiyarız derim. Çünkü halıları, elbiseleri Şavaklara en çok onlarınkisi benziyor… Ayrıca en çok bizim gibi göç edenler onlar…
-Şiraz’dayken Kaşkay Türklerinin çadırı verdi meydanda. Kültürlerine ait öğreleri sergiliyorlardı. Bize benziyorlar mıydı… Bir göçebe aşiret oldukları için ortak tonlarımız bir hayli fazlaydı. Ama Kaşkaylar çok değişikler…Hani sizin akademik dilinize sığmayacak kadar farklılar….
– Sonra Horasan’a gittim. Ve en güzeli de bu oldu. Horasan üzerinde Alevileri ve dahi Şavaklar’ı Türkleştirmeye çalışanlara en güzel cevap orasıdır. Orada öyle Kurmanj (Kürt) aşiretleri var ki… Göçebedirler, Kürtçe konuşurlar. Ve şunu çok net ifade edebilirim ki, bir Şavaklı bir diyarbakır’lının Kürtçesinde biraz zorlanırken, İran’ın en uzak noktasında, Horasanda konuşulan Kürtçeyi hiç sıkıntı çekmeden anlar… Oradan çok güzel arkadaşlarım oldu. Masallar dinledim onlardan ana dilimde, şarkılarına kulak verdim… oradaki aşiret isimleri de çok tuhaf bir şekilde bizim Elazığ-Malatya-Maraş-Erzincan yöresi aşiret isimleri ile benzeşiyordu. Şadlı, Karaçorlu, Reşvan, Parçikan ve Şivalanlı… Galiba Şavaklıların izine en çok yaklaştığım yerlerden birisiydi İran Horasan’ı…

– İran hazar kıyılarına gittim. Çay bahçeleri arasında Taliş dili konuşan insanlar vardı. Dilleri Kürtçemizin Zazaki şivesine benziyordu.

– Ve en nihayeti İran’da Şikakanları gördüm… Şavakça konuşuyorlardı, yani Kurmanci Kürtçesi. Göçebeydiler. Şavakça giyiniyorlardı. Şavakça halılar örmüşlerdi… Bundan gayrı ben Şavaklar’ın izini aramayı orada bıraktım. Çünkü bulduğum şeyi tekrar aramam ahmaklık olurdu.

maku_iran_wedding

# ‘… ve bu yapılan araştırmalarla da belgelenmiştir. ‘ demişsiniz.

Şavaklar ve Anadolu’nun öteki azınlık halkları hakkında yapılan ve adına akademik araştırma denen şeylere dikkat etmek gerekir. Yıllar önce sayın Muhtar Kutlu’nun yaptığı çalışma “Şavklı Türkmenlerde Göçer Hayvancılık” çok güzel bir eserdir. Ancak dönemin baskılarından arınamadığı için bazı gerçekleri isteyerek veya istemeyerek görmezden gelmiştir. Bunun yanında Milliyetçi parti milletvekili  sayın Yusuf Halaçoğlu’nun da Şavaklar hakkında söylediği sözler var. Ancak milliyetçi bir partiye katılarak objektif olmayı yitirdiğini düşünüyorum. Bu sebeple Halaçoğlu’nun kitaplarına bakmaya tereddüt ediyorum. Aynı tereddütü eğer bir gün Kürt milliyetçisi bir araştırmacıyla karşılşırsam ona karşı da hissedeceğimden emin olun.

İşte bu doğrultudan bakarsak hiçbir şey belgelenmedi Canan Hanım. Resmi tarih denen şey en büyük yalandır. Tamamen birilerinin ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanmıştır. Avrupalıların Latin Amerika yerlileri için yazdığı tarih gibi. Benim tarihim nenemin anlattığı masallardadır. Ağıtlarımızdadır. Gayrı yalandır.

#’Ve şavaklıların özellikle kürt bölgelerine göç ettirilmelerinin nedeninin bu yörelerdeki kürtleri Türkleştirmek olduğu yine Osmanlı kayıtlarında bulunmaktadır. ‘ demişsiniz…
Madem öyle. Dediğiniz doğru, bizim dedelerimiz sadece Türkçe konuşan insanlardı ve Dersim bölgesine geldikten sonra Türkçe öğrendiler. O zaman şu iki soruma nasıl cevap verirsiniz:
– Şavaklar ile tamamen aynı bölgede yaşıyan Çemişgezek ve Pertek’in Türk köyleri neden Kürtçe öğrenemediler. Onların ataları çok mu salaktı. Bugün Çemişgezek’in türklerine gidin sorun tek cümle Kürtçe biliyorlar mı… Nıç…
– İkinci sorum: Eğer bilginiz varsa Dersim bölgesinde Şavaklar dışında çok az bir kesim Kurmanci konuşur. Dersimin çoğunluğu Zazaki Kürtçesini konuşur. Madem biz Kürtçeyi sonradan öğrendik, bizim atalarımız neden Zazaki’yi değil de Kurmanci’yi öğrendiler. Acaba Diyarbakır’dan dersim dağlarına Kurmanci Kürtçeni öğretmek için öğretmenler mi geldi…

#’Anlamadığım Kürt ya da Türk olma durumu değil. Anlamadığım nokta dersim olaylarında sağ bırakılan bir kaç aşiretten biri olmamıza rağmen hiç düşünmeyip de niye hala kürt olduğumuzun savunulması. İsmet İnönü”nün kara kaşımıza gözümüze bizi sağ bıraktığına falan inanıyorsanız diyecek sözüm yok.’ demişsiniz…

Bunu da İnönü’ye sormak lazımdı. Bence İnönü çok zeki (tilki zekiliğinde) bir insandı. ve Şavaklar’ın çoğunluğunun sizin gibi tıpış tıpış ona hizmet edeceğinizi bildiği için… bluf bluf bluf… Senin Kürtlüğünü İnönü mü belirleyecek….

#’ Lakin peynirin şavak diyorsunuz, koyunlarınızı türk topraklarında otlatıyorsunuz, çadırın iran diyorsunuz, ipliğini Türkiye”den alıyorsunuz, maaşınızı sigortanızı içtiğiniz suyu bu devletten alıyorsunuz, eğer kürtlük arayışınız sadece bir kimlik bulmak gayretindense diyecek sözüm yok,yok siyasi arayış içerisindeyseniz, yine tekrar ediyorum, dersim olaylarında öldürülenler sizin sağ bırakıldığınızı siz farketmesiniz de farketmiş durumdalar.’ demişsiniz…
Mesajınızı güzel bitirmişsiniz Canan Hanım…Kısaca şunu demişsiniz:
…Ya Sev Ya Terket…

————-

Admin, Şekakan Blog

Ves-Selam

(Foğraflar:

1) Türkiye Şavak Kürtlerine ait bir doku.

2) İran Maku’da Şakaklı Kürtler…)

Bu yazı Araştırma (Lêkolîn) içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

20 Responses to Şavaklar Hakkında Bir Tartışma

  1. canan dedi ki:

    Ne kadar güzel ki ufacık yazıma sayfalar dolusu cevap verecek kadar önemsemişsiniz. Lakin yorumlarınızı okurken her cümlesinden oldukça araştırmacı bir ruha sahip olan bir insan niçin bu kadar haddini aşan cümle kurmuş demeden de geçemedim. Arapça ve Osmanlıca’dan ayrıca Türkçe’yi bilmeyişimden bahsetmişsiniz. 4 yaşında Arapça 7 yaşında Osmanlıca eğitimi aldım ve konuşmaya başladım başlayalı da Türkçe konuşuyorum. Yusuf Hallaçoğlu hocaya da oldukça ağır yakıştırmalarda bulunmuşsunuz ve onun araştırmalarından esinlendiğimi ima etmişsiniz. Kendisini sadece üniversitedeki konferanslarından tanırım. Araştırmaları hakkında en ufak bir bilgim yok. Şavaklıların akademik konuşmaları hakkında da bir fikrim yok, lakin bir akademisyen olarak akademik konuşma yapmak için sizden izin almam gerektiğini pek sanmıyorum. Ayrıca konu akademik çalışmalar olduğunda çok gezen mi bilir çok okuyan mı bilir sorusuna verilen cevap değişir. Ben kültürümüzdeki motiflere bakarak Türkmen izleri görülüyor dedim. Lakin ben gittim gördüm buldum demedim. Dil ve görünüş bakımından birbirine benzeyen topluluk oldukça fazladır. Kolombiya ispanyolca konuşur ve bir ispanyol gibi giyinir ancak ispanyollardır diyebilir miyiz? Hayır, çünkü bu sömürge tarihinden kalan bir etkidir sadece. İsmet inönü ile ilgili söylediklerimi de kendinizce yorumlayarak tıpış tıpış hizmet edeceğimi bildiği olarak yorumlamışsınız. Bu işte en ağır cümleniz. Ben de size yukarıda yazdıklarınıza dayanarak kime hizmet ettiğinizi söylesem zannedersem fazlasıyla haddimi aşmış olurum, ki bu doğru olsa bile. Son olarak. Aslında şavaklı değilim. Sadece uzak bir bağlantım mevcut. Sadece peynirlerini çok iyi bilirim ve başka peynir yiyemediğimden dolayı ailede damarın var ne de olsa dediklerinden mütevellit araştırmak istemiştim yıllar önce. Ve okuduklarım, eski görevim sebebiyle ulaşabildiğim kayıtların çoğunda Türkmen aşireti olduğunu gösterdi. Ve bu araştırmam yıllar önce oldu. Gariptir ki yine peynir meselesi sebebiyle gülüşmelere hedef olunca tekrar aklıma geldi araştırmak ve bu foruma rastladım. İyi ki de rastlamışım. İlk okuduğumda acaba hepsi mi bu kadar nefret dolu, aşağılayıcı cümleler kullanan, egosu yüksek insanlar dedim. Yine de inanıyorum ki, hepsi sizin kadar öfkeli değildir. İçlerinde elbetteki iyi niyetli, mütevazi ve araştırmaya olduğu kadar seviyeli tartışmaya da açık insanlar vardır. Ve… Gerçekten de ya sev ya terket… Vesselam.

  2. canan dedi ki:

    Aklıma gelmişken. Nenenizin anlattığı masallar tarihimdir demişsiniz. Benim ninemin annesi şavaklıymış. Ve Tunceli’de ismini bilmediğim bir yaylada dersim olayları sırasında kürtler tarafından kuşağı açılıp içindeki gümüş zincirine kadar soyulmuş, koyun sürüsü götürülmüş, yoğurt kazanlarındaki kaymak alındıktan sonra kalan yoğurtlar dökülmüş, çoluk çocuğuyla aç bilaç ortada bırakılmış bir kadınmış kendisi. İşte bu da benim ninemin bana anlattığı gerçek, masal değil. Her neyse. Kim kendini hangi kavimden görüyorsa muhakkak ki o kavimdendir. Ne yargılayacak ne kınayacak değilim ne de kötüleyecek değilim. Resmi tarih yalan siz gerçek. Evet üyesi olmadığım bir toplum hakkında yorum yapmam gerçekten saçmaydı. Bunu gösterdiğiniz için gerçekten teşekkür ediyorum. Kırdı ya da incittiysem affola. Allah’a emaneten, hoşçakalın…

  3. Şekakan Blog dedi ki:

    Canan Hanım, cevabınızı okuduktan sonra inanın kendimi çok mahcup hissettim. Sizden eğer kırdıysam özür dilerim. Lakin o kızgınlığım size değildi. Özellikle sizin Şavaklı olmadığınızı öğrendiğimde kesinlikle yazının muhatabı siz olmamalıydınız diye düşündüm. Şöyle ki biraz açıklarsam belki bana da hak verirsiniz.
    Ben bu sayfaya Şavakça bir şeyler yazdım diye öz be öz Şavaklılardan öyle küfürler öyle tehditler aldım ki… Çok tuhaf… Şaşırırsınız.
    Canan Hanım, hiç bir siyasi parti ile bağlantım yok. Ve özellikle siyasi bağlantısı olan insanlarla tartışmamaya eğer yazar ve araştırmacı kesimindense kitaplarını okumamaya çalışırım. Halaçoğluna olan tepkim de ondandır. Bir partide, özellikle ırkçı bir partide milletvekili olan bir insanın araştırmalarının objektif olacağını düşünmüyorum.
    Aslında bir bilimsel araştırma fantezisi yapma peşinde de değilim. Ben sadece tuhaf bir kaygıdır onun peşinden gidiyorum. Büyüklerimizin konuştuğu bir dil (ağız-şive) vardı. Bizim Şavaklı olmamız büyük ölçüde onunla belli oluyordu. Harika bir sözlü kültürümüz vardı. Sonra birden bire o tamamen yok olmaya başladı. Bu sayfayı da belki bir kaç Şavakça türkü, bir iki şavak masalı falan derleriz diye kurmuştuk. Ancak insanlar hep buraya şu şekilde geldiler:
    ‘Biz Türkmeniz…!’
    ‘Biz Türkmen miyiz!?’
    ‘Türkmeniz biz!^’
    ‘Biziz ki Türkmeniz?’
    Falan filan. Şimdi ben size İran’daki Türkmen arkadaşlarımı nasıl sevdiğimi söyleyeceğim, ama yine de kendimi anlatamamış olacağım. Kısaca şunu söyleyeyim her halkı her kültürü çok severim. Hiç bir kültürü aşağılamak için bir neden bulamam. Ama göçebe topluluklara özel bir sevgi beslediğimi de inkar edemem.

    Canan Hanım. Şimdi ben sizi Şavaklara ve Şavak kültürüne karşı soğuttum ya çok çok suçlu hissediyorum. Ama durumu toparlamak için elimden geleni yapmaya çalışırım. Sizin şahsınızaymış gibi gözüken cümlelerim için ise tekrar tekrar özür diliyorum. Dediğim gibi Şavaklılar içerisinde de kendini bilmez tuhaf bir Türk ırkçılığı içerisinde olan insanlar var. Nihal Atsız’a sempati duyanlar var. Öyle birilerinden ağır içerikli bir kaç mesaj aldıktan sonra yorumunuza cevap yazmıştım. İnanın onun kızgınlığıydı..
    Ves-Selam…

    • Yusuf dedi ki:

      Sayın Admin,
      Canan hanımla yazışmanızı yeni okudum. Bu yüzden bu kadar geç yazıyorum.
      Beni tanıyor musunuz bilmiyorum? Ben sizi tanımıyorum. Beni tanıyıp bir şekilde yüzyüze konuşmadığımıza göre benimle ilgili ırkçı yakıştırmanızı anlayabilmiş değilim. İnsanlar hakkında önyargılı olduğunuz anlaşılıyor. Sizin bu sayfanıza daha önce bir mesaj yazmıştım, ama karşılık vermediniz. Herhalde “benim gibi ırkıçı bir yazarın” kitaplarını ve yazılarını okumamanızdandır. Herşeyden önce mensubu bulunduğum partiyi tanımıyorsunuz. Sizin yazılarınızı ve yorumlarınızı okuyunca kusura bakmayın ama asıl sizin ırkçı olduğunuzu görüyorum. Bu ne şiddettir, ne hırçınlıktır! Peşin hüküm sahibi olmak insanoğluna yakışmaz. Daha çok şey yazarım ama ne de olsa benim gibi bir ırkçının yazını okumazsınız. Unutmayın ki ben sizin bütün sayfalarınızdaki yazıları okudum ve ondan sonra mesaj yazmıştım. Belki katkım olur düşüncesiyle. Aşiretler kitabımı siyasete girmeden önce yazmış olduğumu hatırlatmam işe yarar mı bilmem. Ama şunu da belirteyim. Benim tanıdığım Şavak aşireti mensupları sizin gibi düşünmüyor. Allaha emanet olunuz.
      Yusuf Halaçoğlu

  4. canan dedi ki:

    Estağfurullah. Sadece duyduklarına inanmayı tercih etmeyip araştıran inceleyen insanlara her zaman derin saygı duymuşumdur. Bu sebeple yazdıklarınıza kırılmadım sadece fevri davrandığınızı düşünerek üzüldüm. Çünkü toplumumuzda tartışabilecek kadar kültüre sahip insanları bulmak gerçekten zor. Ama yazdıklarınızdan dolayı ne şahsınıza artniyet yüklemesi yaptım ne de şahsınızda tüm şavak aşiretini kötü belledim. Ben tayinci bir ailenin çocuğuyum, gittiğimiz yerlerde şavaklı komşularımız da oldu. İçlerine pek giremedim çünkü şavakçayı bilmiyordum ve ailem de maalesef öğrenmemi istemediğinden izin vermiyordu aralarında olmama. Yine de beni sevmiş olmalılar ki unutmayıp babamı gördüklerinde kızın küçükken kuru eti çok severdi deyip bana kuru et gönderiyorlar. Anneannem hala şavakça konuşur. Kimi zaman sorarım anneanne en ilk Türkçeyi mi öğrendin Şavakçayı mı. Hatırlamaz çünkü öyle bir kültürde yetişmiş ki şu an durup durup tartıştığımız meseleler onlar için sadece kültür zenginliğiymiş. Yaylaya giderlermiş evlenmeden önce, zazaca bile öğrenmiş. Şimdi ise hala başında kufi dediği bir örtü türü var ve yıllardır tüm çocuklarının baskısına rağmen çıkartmıyor. Bense onun o kültürüne sadık halini o kadar seviyorum ki nerede farklı desenli bir şal görsem alıp götürüyorum. Dediğim gibi kültürünüzü çok bilmiyorum ama peynirlerinize bağımlıyım. Yurt dışına gideceğim zaman bile annem bir kovaya koyup veriyor. Olmadığında ise aç kalıyorum 🙂 Peyniri bu kadar güzel mayalayan insanların kendi mayaları da güzeldir elbette ki 🙂 Halam şavaklılara gelin gitti, 20 yıl oldu belki ve bu yıl tanışmak nasip oldu. Neşeli insanlardı, en çok sevdiğim yanları ise şehirlerde nefret ettiğim şeylerden biri olan sadece yeme içme kültürü üzerine kurulu misafirlik kavramının onlarda sadece muhabbet etme üzerine olmasıydı. Bayağı uzun anlattım kusurumu bağışlayın. Yani demem o ki, ben şavak kültürünü köklerinin nereye dayandığını umursamadan seviyorum. Araştırmalarınıza gelince, baktım ama şavakçayı bilmiyorum 🙂 Tehditler ve küfürler içinse gerçekten çok üzüldüm. İnanır mısınız ben de bundan yıllar önce İstanbul üniversitesinde yaklaşık yüz araştırmacının katıldığı ve şavaklıların da Türkmen kabilesi olarak gösterildiği araştırmadan bahsettiğimde aynen bu tepkileri almıştım. Sonrasında vazgeçtim bu araştırmadan bahsetmekten. Neticede gördüğüm kadarıyla türk ya da kürt bu ülkeye düşmanlık beslemeyen insanlardı. Tekrardan konuyu uzattığım için ve ola ki sürç-i lisan eylediysem affolmayı diliyor ve şahsınızda tüm şavaklılara saygımı arz ediyorum. Tekrardan Allah’a emanet olun.

  5. Şekakan Blog dedi ki:

    her cevabınızı tekerrüren okuyorum. şöyle son mesajınıza uzaktan bakınca içerisinden üç tane gülücük gözüküyor… galiba biraz kötü başladık ama güzel bir kelam oldu… hatta çok güzel oldu… böyle şeylerden bahsetmek istiyorum. ara ara gelin canan hanım. hatta isterseniz ninenizin hikayesini de buraya ekleyelim…

    • Anonim dedi ki:

      Bize neden kimlik arıyorsunuz biz şavaklılar önce müslümanız sonrada türkiye Cumhuriyeti vatandaşıyız ve ay yıldız sevdalısıyız ve Türkiye aşığıyız bu türklükse biz türküz yok kürtlükse biz kürdüz bize kimlik aramayın biz buyuz kısaca

  6. Celalettin dedi ki:

    Dersimdeki katliam kürt katliamı değil alevi katliamıdır ve inönü değil atatürk yapmıştır, Canan Hanım bunu bilmeyecek kadar cahilseniz diğer yazdıklarınız okunmaya değer bile değil.

  7. KEMAL dedi ki:

    Bende şavaklıyım ancak asıl soy ismim Kucum. Bu soy ismi adında şuanda sibiryada bulunan sibir Kucum bölgesinde kucum türkleri var ve türkiye türkçesine en yakın türkçeyi kullanıyorlar. Buna ne diyeceksiniz lütfen bişi biliyosanız epostama yazın.

  8. Anonim dedi ki:

    Arkadaşlar ben Şavaklıyım Anam Şavaklı Babam Şavaklı Dedem Şavaklı Nenem Şavaklı Özbe öz Şavaklıyım. 7 Babaya kadar gidiyor.
    7 Babaya kadarda TÜRKOĞLU TÜRKÜM arkadaşlar anlamadığım neden kürtleştiriliyorum. Yemezler arkadaşlar. Şavaklar neden kürtlermiş gibi kabullendirilmeye çalışılıyor. Bunlar kürttür denmekle kürt olunmuyor. Üç beş ağzı laf eden kişiden öğrendiğini benimlemesiyle Antropoloji dersi vermiyelim. orda burda şavakları kürtlere malzeme etmeyelim lütfen.
    Aselet sahibi Şavaklar vatanını ,milletini, bayrağını seven; NE MUTLU TÜRKÜM DİYENE ‘diyen bir aşirettir.

    • hasan savak dedi ki:

      Şavaklar kürt değildirler. Dengir mirin aşireti rışvan aşiretide şuan doğudakiler çoğu şafi kürtler ama örneğin III.muratın bir fermanında sahte bir şah ismail çıkıyor ve bu bozoklu bayat türkmeni olan şah ismaile destek veren kızılbaş aşireti olarak diğer aşiretlerle fermanda geçiyor. Kürtleşme ve Sünnileşme asimilasyonuna tabi tutulması osmanlının uyguladığı politikalardandır. Hakkarili rüstem zeydanda kendi diyor biz yiva boyundanız ama açıklarsam hakkariye almazlar diyor. Yine sivaslı sabahat tuncel balaban aşiretinden türkmen ve balaban ismi eski türklerin totem kuşu olmakla beraber saf bir türkçe isim ama kürtüz diyorlar bazıları. Şavaklarda kızılbaş türkmen aşiretidir özünde. Şavakların içinde alevilerin olmasıda buna en büyük örnektir bunlar inancından kopmayan uzaklaşmayanlardır. Çünkü osmanlı döneminde kesinlikle sünni olan birisi kolay kolay ve toplu halde aleviliğe geçmesine izin verirlmemiştir. Buda kopa kopa günümüze kadar gelen şavakların içinde alevi nüfus bulunmasıda şavakların hem kızılbaş hem türkmen aşireti olduğunu doğruluyor.

      • hasan savak dedi ki:

        Ayrıca şavakların şikak aşiretine bağlı olduğu söyleniyor bu konuda pek bilgim yok fakat şikak aşireti macit gürbüzün bildirdiğine göre rus kaynaklarında türk olduğu yer almakta.Ayrıca iran dilmanda bir kabile tarafındanda şikak ismi kullanılmakta olduğunu biliyorum.

      • Emiralî Komêrî dedi ki:

        Kızılbaşlık dışında (ki bu asla bir delil değildir)
        Şavakların Türkmen asıllı olduğuna dair daha somut bir deliliniz var mı?

    • Anonim dedi ki:

      Şavaklılar TÜRKOĞLU TÜRKTÜR

  9. Piranlı dedi ki:

    Bu ülkeyi seven Kürde can kurban bu ülkeye ihanet eden Türkün Allah belasını versin. Bizler bu işi maalesef dış mihrakların o basit oyununa bir kez daha gelerek içinden çıkılmaz hale getirdik. Bu Ülke bu Ülkeyi sevenlerindir. Bu bayrak bu bayrağı sevenlerindir. Aamir Cinorek nickli arkadaş ayrıca Milliyetçilikle ırkçılığı bile ayırt edemiyorsun. Eğer Yusuf Hallaçoğlu ırkçı olsaydı dhkp-c lilerle kardeş gibi olması gerekiyordu çünkü büyük kısmı türk ırkından. Ama emin olki Yusuf Hocada bende vatansever bir kürdün tırnağına o dhkp-cli türkü değişmem. Ben bunları Kürtçe konuşan bir Türk aşireti (TIRKAN) mensubu olarak yazıyorum ve Elazığ/Keban/Piranlıyım. Ayrıca bölge itibariyle çok sayıda şavak aşiretine mensup insan tanıyorum. Hiçbirinden bugüne kadar Türkmüyüm Kürtmüyüm muhabbeti duymadım tek muhabbetleri vardır vatan,bayrak ha bide peynir 🙂 Eğer sen gibiler bu adamlara siz kürtsünüz diye dayatıp bi yerlere çekmek istemeseydiniz onlarda çıkıp size biz Türküz diye haykırmazlardı.

    • Özşavak dedi ki:

      Piranlı kardeşim bir Şavaklı olarak seni canı gönülden tebrik ediyorum.Birilerine inat bizi iyi tanımışsın ve kısaca bizi çok iyi tanımlamışsın. Biz Kürtçe kadar Türkçeyide çok iyi konuşuruz ve çocuklarımız önce Türkçe öğrenir sonra Kürtçe çünkü öncelik anadilimizdir. Bizim gibi Kürtçe(genelde farklı lehçe)konuşup bizim aksimize hainlik yapan toplulukları incelediğimde pek bir benzer yanımızın olmadığını fakat Türk göçebe toplumlarına baktığımda birçok ortak yanımız olduğunu farkettim. Sac ekmeği ve şekli, çocuklara konulan isimler, nakış ve işleme sanatları, çadır kurma teknikleri vb. birçok kültürel ortak yanımız mevcut. Aksine hainlik yapan diğer topluluklar ile bu açılardan çok önemli farklılıklarımız var en önemlisi dilimiz bile farklı sayılır. Açıkçası devletin birçok hizmetinden faydalanamadık ömrümüz dağlarda hayvan gütmekle geçti fakat devlete,bayrağa asla ihanet edip silah kuşanmadık. Devletin her imkanını sömürürcesine kullanan, birçoğu devletin müdahale etmemesinden ve müsamaha göstermesinden kaynaklı gayrı-meşru zenginlik içinde yüzüpte bu devlete ihanet edenlere inat biz hain olmayacağız. Şu su götürmez bir gerçektir ki onlar Kürtse biz Kürt değiliz biz Kürt isek onlar Kürt değil.
      Dipnot Zazalar ayrı bir ırktır Zazaca da asla bir Kürt lehçesi değildir.
      VESSELAM…

      • Şekakan Blog dedi ki:

        Değerli “Piranlı” ve “Özşavak” isimli yorumcularımız,
        Duygu düşüncelerinizin çoğuna ben bu blogun adminlerinden birisi olarak katılıyorum. Zaten çoğu Şavaklı ve Elazığlı da böyle düşünüyor. Böyle düşünenlere de farklı düşünenlere de saygı duyarız.
        Ancak şunu da belirtmek istiyorum ki bizim bu sayfayı kurma amacımız Şavaklara siyasi bir yön vermek kesinlikle değil. Satır aralarında bahsettiğiniz Dhkpc, Pkk vb örgütlere de zerre sempati duymuyoruz.
        Tek amacımız elimizden geldiği kadar Şavaklara (Şekakanlara) ve Terikan, Reşiyan gibi akraba topluluklara dair bir çeşit arşiv oluşturmak. Bu arşiv ister içerisinde Şavakların isminin geçtiği bir haber ve tarihi bilgi olsun veya isterse Şavaklı bir çobanın söylediği Kürtçe bir türkü olsun fark etmez. Bunlara ilgi duyuyor, bunlara ulaşmaya çalışıyoruz.
        Ama ne yazık ki bize bu konuda destek olmak yerine çoğu takipçimiz ısrarla tartışmayı siyasi bir çizgiye çekmek istiyor.
        Kültürümüze, değerlerimize ilgi duyan Şavakların sayısı artar.
        Selamun Aleykum.

        Not: “Özşavak” isimli yorumcunun yazısındaki Türkçe dilbilgisi hataları düzeltildi.

  10. Anonim dedi ki:

    derdamıne dermane

  11. 123 dedi ki:

    Alibeg şakaki saçmalayıp durmuşsun. Zorlama yazılarına tek tek cvp vermek zaman kaybı.

Sen ne düşünüyorsun? (Derdê te çiye bra?)

